Masz wrażenie, że dzieci wchodzą Ci na głowę? Mówisz do nich, a one nie słuchają. A może tak bardzo skupiasz się na swoich wychowawczych obowiązkach, że zapominasz o sobie? Zapraszam Cię w podróż w głąb rodzicielstwa. Dołącz do warsztatów i zdobądź Moc Pozytywnego Wychowania!

Social Media

Z dziećmi o uczuciach – sprawdzone książki i zabawy

„Uczucia są czymś naturalnym. Gdy jesteśmy świadomi tego, co czujemy, i potrafimy to w odpowiedni sposób wyrażać, życie nabiera głębi, a relacje z innym ludźmi – pełni. Jeśli jednak ignorujemy uczucia lub się ich boimy, zaczynają się kłopoty. Nawet najbardziej rozwinięty intelekt nie zastąpi inteligencji emocjonalnej.” („Radość i wyspa HopSiup”)

 


Dorastaliśmy w czasach, gdy tłumaczono nam, że emocje trzeba trzymać na wodzy. Nie wolno było się złościć, cieszyć zbyt głośno, bać się czegoś, wstydzić, być smutnym czy zazdrosnym. Nauczyliśmy się zaprzeczać własnym uczuciom, choć tak naprawdę to one są naszą sygnalizacją. Mają nas wspierać, chronić i motywować.

Wychowując własne dzieci, możemy dać im sposobność do rozwijania sfery emocjonalnej. Jak to zrobić? Poprzez akceptację tego, co czują, nauczenie ich rozpoznawania, okazywania i przyjmowania uczuć.

W naszej domowej skrzynce mamy kilka ulubionych pomocy, po które często sięgamy z córkami.

Złość, zazdrość, radość, strach, smutek, wstyd – seria bajek o uczuciach

To seria bajek Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, którą czytamy nieprzerwanie od przynajmniej 4 lat ze starszą córką. W książkach spotykamy Hahannę, Gryzielda, Lwisława, Fignacego, Pocoryka i Liriana. Każda książka ma dwuczęściowy układ. Pierwsza część opowiada historię wybranego uczucia. Fantastyczne postaci poznają istotę różnych emocji przemierzając świat. Niektórym te metaforyczne perypetie mogą z początku wydać się niedorzeczne (przynajmniej niektórym dorosłym 😉 ). Za to dzieci odnajdują w nich sens i zrozumienie. Opowieści uczą o tym, że nie ma złych ani dobrych uczuć. Wszystkie są potrzebne, naturalne i spełniają w życiu ważną rolę.

W drugiej części książki znajduje się „Instrukcja obsługi”, która pogłębienia temat uczuć, przeżywania oraz ich wpływu na daną osobę i na innych. Młodzi czytelnicy mogą też wykonać zadania, które pozwalają im lepiej zrozumieć to, co czują, jak rozpoznawać swoje uczucia i jak można je okazywać.

80 zabaw wspierających regulację emocji

Na te karty długo czekałam po tym, jak wyczerpał się pierwszy nakład. Nie tylko dlatego, że stworzyła je Joanna Steinke-Kalembka, autorka jednej z moich ulubionych książek „Dodaj mi skrzydeł”. To są karty pełne inspiracji do spędzania czasu z dzieckiem lub grupą dzieci i pokazywania, jak mogą regulować swoje emocje wykorzystując do tego własne ciało i myśli. Talia podzielona jest na 3 części, z których każda zawiera zadania wykorzystujące 3 sposoby pracy z emocjami:

  • karty niebieskie opisują zabawy oddechowe,
  • karty żółte – zabawy ruchowe lub relaksację mięśni.
  • karty zielone zaś techniki uważnościowe.

W myśl zasady „wolność i swoboda” z córką sięgamy po karty o różnych porach – czasami przed snem, czasami w ciągu dnia. Losujemy karty spośród wybranych części albo umawiamy się, że wybieramy tylko takie, które nie wymagają dodatkowych rekwizytów. Czasami czytamy zadanie na jakiejś karcie i sprawdzamy, czy akurat je chcemy wykonać. Wszystkie zadania wykonujemy razem. Do niektórych zabaw wracamy w zupełnie nieoczekiwanych chwilach.

Jedną z naszych ulubionych jest „Pluszowy miś”, do którego potrzebna jest przytulanka. Na zdjęciu możecie przeczytać opis – to też przykład przystępnego i łagodnego języka, w jakim są sformułowane zadania. Po zabawach rozmawiamy z córką o tym, co najbardziej jej się podobało, którą chciałaby kiedyś jeszcze powtórzyć, co czuła w swoim ciele.

Karty idealnie stwarzają przestrzeń do pielęgnowania uważności, samoregulacji i bliskości zarówno u dzieci, jak też u dorosłych. A przy okazji są zapakowane w podręczny płócienny woreczek z odręcznie napisaną etykietą, co dodaje im tylko uroku.

„Samoregulacja. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” Agnieszka Stążka-Gawrysiak

O tej pozycji pisałam już w artykule o „5 książkach z biblioteczki przedszkolaka”. Ale nie mogę jej tu pominąć, bo przygody Kuby i Lenki, z którymi mogą utożsamiać się przedszkolaki, pomagają dzieciom lepiej zrozumieć ich własne uczucia i są u nasz częstą lekturą. Więcej przeczytacie tu

Komentarze

Post A Comment